سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هودی و سویشرت و تفاوت آنها را بشناسیم.

در این مقاله با ما همراه باشید تا یکی از لباس های گرم و پرطرفدار فصول سرد سال را به شما معرفی کنیم. خرید هودی و سویشرت و تفاوت آنها را بشناسیم چون در هنگام خرید لباس حتما با چند نوع از آن ها مواجه می شویم.

فصل پاییز و زمستان فصل لباس های متنوع و در عین حال لباس های گرم است. یکی از لباس هایی که مورد پسند نوجوانان و جوانان می باشد هودی و سویشرت است.

تاریخچه هودی
تاریخچه هودی
اگر بخواهیم به گذشته لباس هودی نگاهی بیندازیم قطعا برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید که این لباس نخستین بار به عنوان لباس مخصوص کشیشان و راهبان مورد استفاده قرار گرفته است.

مسلما هودی در نزد این افراد به شکل و طراحی امروزی نبوده است بلکه ردایی بلند بوده که تا پایین مچ پا را می پوشانده است و کلاهی که در پشت ردا قرار گرفته بود. اینطور که به نظر می رسد لباس کشیشان ترکیبی از هودی و تونیک بوده است.

بعدها در سال 1990 هودی به عنوان لباس جذاب و پراستفاده ورزشکاران معرفی شد.

اما این همه ماجرا نبود چرا که طراحان بزرگ جهان همچون رالف لورن و تامی هایلفیگر هودی را در طرح و رنگ های متفاوت طراحی و به بازار عرضه کردند.

سویشرت یا جامپر
 سویشرت یا جامپر
در کشور ایران کلمه سویشرت بیشتر از کلمه جامپر مورد استفاده قرار گرفته است. جامپر نامی است که در برخی از کشورها به سویشرت داده اند.

بر طبق گفته های محققان تاریخچه سویشرت از قرن 15 میلادی آغاز می شود. اما در قرن بیستم سویشرت لباسی بود که از طرف قشر ورزشکار و کارگر مورد استفاده قرار گرفت چون لباس راحت و گشادی بود و بدن را گرم نگه می داشت.

بعدها این لباس پرطرفدار علاوه بر ورزشکاران مورد پسند سایر افراد نیز واقع شد و استفاده از آن به عنوان یک لباس غیر ورزشی متداول گشت به نحوی که نوجوانان و جوانان این لباس را به صورت روزمره می پوشند.

جنس سویشرت از نخ و کتان انتخاب می شود تا عرق بدن را به خود جذب کند و ضمنا باید از ضخامت کافی برخوردار باشد تا افراد بتوانند در فصول سرد از آن استفاده کنند.

سویشرت دارای طرح های متنوعی هستند و شما می توانید سویشرت زیپ دار یا دکمه دار را با توجه به نوع استایل خود انتخاب کنید. سویشرت جلو بسته و بدون زیپ و بدون دکمه یکی از مدل های پرطرفدار به شمار می رود.

ویژگی بارز هودی
ویژگی بارز هودی 
اگر بخواهیم به ویژگی بارز هودی که وجه تمایز آن با سویشرت به شمار می رود اشاره کنیم بهتر است بگوییم کلاه تنها تفاوت واضح در بین این دو لباس می باشد.

پوشیدن هودی در بین افراد ورزشکار و افرادی که از یک استایل ورزشی یا اسپرت برخوردارند خیلی متداول می باشد.

در هنگام خرید به احتمال زیاد با طرح های متفاوتی از هودی مواجه می شوید که نقطه اشتراک همه آن ها کلاه است. طرح های هودی به صورت جلو بسته یا زیپ دار می باشد البته هودی دکمه دار هم در میان طرح های متنوع به چشم می خورد.

مدل های متفاوت هودی را با چه لباس هایی می توان ست کرد؟
مدل های متفاوت هودی
هودی و سویشرت مردانه و زنانه در انواع مدل یافت می شود و یکی از ویژگی های هودی این است که می توانید در منزل یا بیرون از منزل آن را بپوشید و با لباس های خود آن را ست کنید.

جذابیت پوشیدن هودی به این دلیل می برمی گردد که با همه استایل ها به خوبی ست می شود و برای دورهمی و مهمانی ها همیشه کاربرد دارد.

هودی یکی از لباس های مورد علاقه نسل جوان به شمار می رود و یکی از آیتم های اصلی لباس های زمستانی به شمار می رود.

شاید برای بعضی از افراد این سوال پیش بیایید که هودی را مگر می شود با چند نوع لباس ست کرد و آن را در یک استایل جذاب و زیبا جای داد.

پوشیدن هودی تنها منحصر به استایل های خیابانی نیست بلکه امروزه این لباس در استایل های روزانه نیز خیلی به چشم می خورد.

هودی یا لباس ورزشی؟
هودی یا لباس ورزشی؟
هود در دسته لباس های ورزشی قرار می گیرد چون طرح آن اسپرت و ورزشی می باشد و معمولا با شلوار اسلش یا شلوارهای اسپرت پوشیده می شود.

در هوای سرد کلاه هودی می تواند مورد استفاده قرار گیرد البته برخی از افراد این کلاه را با کلاه کپ یا کلاه لبه دار ست می کنند به گونه ای که روی کلاه کپ کلاه هودی را قرار میدهند، این نوع ست کردن بیشتر مختص استایل های خیابانی می باشد.

شاید کمتر به طرح هودی توجه کرده باشیم اما کشباف دور مچ و دور کمر هودی  از ورود سرما به بدن جلوگیری می کند و بدن را گرم نگه می دارد.

هودی جلو بسته
هودی جلو بسته
هودی جلو بسته و کلاه دار محبوب ترین نوع هودی می باشد که نسبت به سایر مدل ها مورد پسندتر واقع شده است.

هودی ها در طرح های متفاوت تهیه می شوند ولی در اکثر این طراحی ها جیب کانگورویی به چشم می خورد و مزیت این جیب های نسبتا بزرگ این است که در هوای سرد می تواند محافظ خوبی برای دستان شما باشد.

یکی از هودی های مردانه، پلیور هودی می باشد که در قسمت جلو بسته است و باید از قسمت سر پوشیده شود.

هودی با زیپ نیمه
هودی با زیپ نیمه
هودی با زیپ نیمه یکی دیگر از مدل های هودی می باشد که زیپ آن از گردن شروع و تا بالای شکم امتداد دارد. وجه تفاوت این هودی با پلیور هودی در زیپ می باشد که شاید برای بعضی از افراد استفاده از آن راحت تر باشد.

هودی را می توان با کاپشن پاراکا که یک کاپشن بادگیر است، ست کرد. این نوع ست کردن برای هوای بارانی بسیار مناسب است. ترکیب هودی و کاپشن پاراکا با شلوار کتان جذب می تواند به تیپ شما یک جلوه خاص و شیک بدهد.

همچنین …

یکی از موارد دیگر ست کردن هودی با کاپشن چرم است. کاپشن چرم خلبانی یکی از مدل های پرطرفداری است که معمولاروی هودی پوشیده می شود یا به عبارتی  با هودی ست می شود.

سعی کنید هودی و کاپشن چرم را با شلوار جین ست کنید چون استایل شیکی به شما می بخشد. در بعضی استایل ها هودی مردانه با کاپشن بامبر و شلوار جین ست می شود و حتی می توانید هودی را با پالتوی بلند نیز ست کنید. نوع ست کردن هودی با سایر لباس ها بستگی به سلیقه شما و سبک لباس پوشیدنتان دارد.   

هودی بلند
هودی بلند
این هودی ها اورسایز هستند و بسیار راحت هستند و به عنوان یک آیتم اصلی برای لباس بیرون بپوشید. این هودی را می توانید با انواع شلوارهای جین راسته یا لگ ست کنید. 

هودی کوتاه
هودی کوتاه
این هودی یکی از مدل های پرطرفدار در بین نوجوانان و جوانان و علی الخصوص دختران محسوب می شود. جالب اینجاست که این هودی را می توانید با دامن اسپرت ست کنید و همچنین می توانید هودی کوتاه را با شلوارهای فاق بلند جین و اسلش در طرح های متنوع، بپوشید.

هودی اورسایز
هودی اورسایز
یکی از ویژگی های منحصر به فرد این هودی، ست کردن آن با انواع لگ ها و شلوارها می باشد. به عبارتی این هودی شما را در انتخاب محدود نمی سازد و شما می توانید از روش خاصی برای ست کردن پیروی نکنید. هودی اورسایز ترندی تر و خاص تر است و به همین جهت طرفداران خاص خودش را دارد.

هودی ساده
هودی ساده
این هودی برای افرادی که از یک سبک ساده در لباس پوشیدن برخوردار هستند، می تواند گزینه مناسبی باشد. ظاهر ساده این هودی باعث شده تا بتوانید آن را با انواع کت ها و پالتوهای جین و چرم اورسایز بپوشید.

دورس پارچه ای محبوب
دورس پارچه ای محبوب
به احتمال زیاد اکثر ما با این سوال مواجه شده ایم که لباس های ورزشی همچون گرمکن و هودی و سویشرت را از چه پارچه ای تهیه می کنند.

دورس یکی از پارچه هایی است که برای دوخت هودی و سویشرت از آن استفاده می شود اما این پارچه چه ویژگی هایی دارد و چه مزیتی نسبت به سایر پارچه ها دارد که برای تهیه لباس های پاییزی و زمستانی از آن استفاده می شود.

با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله به توضیحاتی در این مورد بپردازیم.

معنی لغوی دورس
در لغت نامه دهخدا در مورد دورس اینطور آمده است که دورس یک گیاه سمی است که به آن خربق نیز می گویند. از تخم این گیاه با نام شوکران اسم می برند چون خوردن بیخ آن جنون می آورد، همچنین این گیاه به دورس تفتی نیز معروف است زیرا آن را از تفت یزد آورده اند و در زبان عربی  نیز به آن طحماء می گویند.

پارچه دورس
پارچه دورس 
این پارچه از ضخامت مناسبی برخوردار است، تراکم بالای تار و پود این پارچه باعث شده است که نسبت به پارچه های نخی ضخیم و مقاوم تر باشد. این پارچه در گروه پارچه های تریکویی قرار می گیرد که با ماشین های گردباف بافته و از الیاف پنبه بافته می شود.

اگر با اصطلاحاتی همچون دورس دو نخ و دورس سه نخ روبه رو شدید تعجب نکنید چون این واژه ها اشاره به نوع بافت پارچه دارد. به طور خلاصه می توان گفت که یکی از رایج ترین نوع  بافت های  پارچه دورس، بافت دو نخ و سه نخ می باشد.

تفاوت پارچه های دورس دو نخ نسبت به پارچه های دورس سه نخ در درصد نخ های تشکیل دهنده پارچه است به نحوی که پارچه دورس دو نخ از 30 درصد الیاف پنبه و 70 درصد پلی استر تشکیل شده است.

ضخامت مناسب این پارچه باعث شده است که تولیدکنندگان پوشاک برای ساخت البسه های ورزشی از این پارچه استفاده کنند، به عبارتی از این پارچه برای تهیه هودی، سویشرت، شلوار و گرمکن و سایر لباس های ورزشی استفاده می کنند.     

در پشت پارچه الیاف نخ به کار برده می شود و در قسمت روی این پارچه از نخ های دیگری استفاده می شود،به طور مثال  استفاده از الیاف نخ میکروفیلامنت در پشت پارچه  باعث شده است که لباس هایی که از این نوع الیاف ساخته می شوند از لطافت و  تن خور زیبایی برخوردار باشند.

به این نکته توجه داشته باشید که دورس یکی از پارچه هایی است که در دسته پارچه های نخی قرار دارد و در تهیه پوشاک فصول سرد کاربرد دارد ولی گاها بعضی این اصطلاح دورس را برای هودی، سویشرت یا حتی ژاکت به کار می برند، کاربرد این کلمه دورس برای این البسه ها صحیح نمی باشد.

منبع emistock.com